pátek 22. června 2018

Kde tankovat vodík

Na druhé straně je právě tankování vozů na vodík velkou překážkou. Stavba čerpací stanice, kde si může vodíkový vůz doplnit palivo, stojí až dva miliony dolarů (5milionu Kč), takže firmy nejsou ochotné tyto stanice stavět, dokud nebude na silnicích více vodíkových aut. Automobilky zase nechtějí vyrábět auta.


Kde tankovat vodík

Je to jako s tou slepicí a vejcem - dokud nebude kde natankovat, nebudou ani jezdit auta na vodík. Jenže postavit plničku na palivo, které tankuje jen pár aut, se nevyplatí. Aut na vodík v běžném provozu hned tak nepotkáme.


Jedno takové ale právě v pondělí ráno dorazilo do Prahy. Prečítajte si tiež: Je vodík palivo budúcnosti, alebo iba kuriozita? Podobnú krízu zažívajú aj majitelia vodíkových áut v štáte Kalifornia, kde sa podobný incident stal pred týždňom v Santa Clare, keď počas dopĺňania skvapalneného vodíka došlo v priemyselnom areáli k výbuchu. Vodík je jedno z možných ekologických paliv budoucnosti, které by mohlo nahradit ropu. Bez infrastruktury však jde o začarovaný kruh – nejsou automobily na vodík , chybí infrastruktura čerpacích stanic.


Vodík lze získat mimo jiné elektrolýzou vody za pomoci elektrické energie z obnovitelných zdrojů. V současnosti funguje v tuzemsku jediná v Neratovicích. Na vybudování vodíkových čerpacích stanic se má podílet dotační program ministerstva dopravy. A teď ty špatné zprávy: vodík není kde tankovat a aut, která na něj jezdí, je jen pár. Za pár let to má být ale úplně jinak.


Na toto palivo u nás zatím nikdo nejezdí. Pritom v procese, v ktorom vodík slúži ako nositeľ energie, nevznikajú žiadne škodlivé emisie. Tá sa celkom nebadane a bez vedľajších následkov rozpustí v zemskej atmosfére. Vodík možno vyrobiť aj z obnoviteľných zdrojov, napríklad z biomasy. Znižuje to závislosť krajín od hŕstky štátov s nerastným.


Kde tankovat vodík

První stanice, kde bude možné vodík natankovat, se plánuje ve středočeské Řeži. Ve zdejší technicko-inženýrské společnosti ÚJV funguje již od loňského prosince dobíjecí stanice pro elektromobily, která akumuluje elektrickou energii do vodíkových nádrží. Vodík v této stanici vyrábějí panely na střeše areálu. Hyundai přivezlo do Česka svoje vodíkové SUV Nexo. Tak jsme využili příležitosti a předvýrobní prototyp jsme prolezli a trochu se i svezli.


Ale “malý háček“ to pořád má, není kde tankovat. Auta na vodík nemají v Česku kde „ tankovat “ Zmíněná plnicí stanice v Neratovicích je v areálu dopravního podniku, kde byla zřízena za účelem testovacího provozu vodíkového autobusu. Proto není veřejně přístupná a navíc má podstatně nižší tlak, než potřebují osobní auta na vodík k naplnění nádrží. Vodík by sa navyše mohol stať akumulačným médiom energie pre solárne a veterné, ale aj pre nukleárne elektrárne, keďže sa vyrába elektrolýzou vody. Vodíková doprava by tak mohla vyriešiť dva, či vlastne tri problémy súčasne – náhradu za ropu a zlepšenie kvality ovzdušia (spaľovaním vodíka vzniká voda) a zároveň.


Kde tankovat vodík

Pět nových čerpacích stanic na vodík , investice do výzkumu a vývoje nebo rozšíření flotily vodíkových autobusů. To vše patří mezi české plány na rozvoj vodíkového hospodářství v nejbližších deseti letech. I když se nějakým způsobem vypořádáte s nulovou infrastrukturou vodíkových stanic, po prvotní investici za následný provoz příliš neušetříte.


Ale zase ušetříte životní prostředí, zejména když budete tankovat někde, kde využívají k výrobě vodíku pouze energii z obnovitelných zdrojů. Na našich stránkách naleznete veškeré potřebné informace o tom, kde tankovat kvalitní pohonné hmoty, naleznete zde aktuální seznamy proviněných čerpacích stanic, které neprošly kontrolami České obchodní inspekce a také se zde dozvíte, kde se vyplatí tankovat a které benzínky raději nechat bez povšimnutí. Praha - Načerpat vodík do auta nebo autobusu už lze i na dálnici. Konkrétně v Německu, kde v květnu otevřeli první vodíkovou čerpací stanici u Geiselwindu na dálnici Aspojující Würzburg a Norimberk.


V rámci konsorcia Clean Energy Partnership ji za zhruba milion eur vybudovaly společnosti Daimler, Linde a Total.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.

Oblíbené příspěvky